Tips från Coachen

Halloj. Jag vet att jag har varit SÄMST på att uppdatera, men jag har seriöst
inte haft någon som helst lust att skriva. Plus att all inspiration har varit borta.
Men för ca 20 minuter sedan kom jag på ett litet ämne att skriva om.

Ni vet hur svårt det kan vara att lyda sina föräldrar...I know I do.
När mamma säger åt mig att ta hand om disken så blir jag på dåligt
humör och jag känner hur jag bara vill skrika åt henne! Eller om hon ber mig
att städa, ELLER VAD SOM HELST! Tonåring pallar inte lyssna på vad föräldrarna
säger, i alla fall de flesta. Självklart finns det dem som är otroligt lydiga-jättebra!
Jag kom på en sak, man kan börja med något litet. Det var någon dag här i veckan
som jag helt plötsligt fick för mig att koka kaffe till mamma. Eller rättare sagt,
jag gjorde iordning allt så hon endast behövde trycka på knappen. Jag gjorde det
av egen vilja alltså. Så fortsatte jag i några dagar. En dag diskade jag t.o.m undan
det lilla vi hade, och nu kokade jag själv kaffet och mamma kommer in i rummet och
säger "tack för kaffet!" Man kan alltid börja med små saker som faktiskt kan underlätta
för sina föräldrar. Jag är bombis på att min mamma är tacksam för det lilla jag gör.
Alltså det är så lät att det oftast blir tjaf´fs och bråk när man inte lyder, men om man
bara börjar med något litet så underlättar det allt hela tiden. Så småningom kanske
man faktiskt lyssnar på vad de säger. Du kanske inte storstädar huset, du kanske inte gör
mat, du kanske inte bäddar din säng...MEN om du bara gör något litet som inhandlar
det som möjligtvis behövs, eller kokar kaffe/te, kanske sätter igång tvätten...
VAD SOM HELST! Du kanske inte tycker det är mycket men det kan betyda mycket
för föräldrarna! Börja alltså med något litet, träna upp lydnaden! Men kom också ihåg
att ha kul och inte låta dem kör med er ;)

Kommentarer
Postat av: Lina

Bra skrivet! :D

2010-07-25 @ 17:01:08
URL: http://minsmyckesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0