Blodsförbund.

Jag har inte nämnt det i bloggen men jag går bibelskola!
Ett år ger jag till Gud, ett år där jag får undervisning varje dag.
Undervisning om Bibeln, om vem Gud är, Hans kärlek, livet
med honom, grunder osv. Även om det är mycket om just Gud
så handlar året även om mig, alltså det är ett år som blir personligt.
Jag får lära känna mig själv mer, bli säker, hittar min identitet...

Ett ämne man har på bibelskolan är blodsförbundet. Skolan har
förmånen att ha Sven Bengtsson som lärare! Ojoj vad han är BRA!
Han är så vis, kunnig och brinner för Jesus. Det SYNS. Han älskar Gud.
Blodsförbundet handlar om att man är i ett förbund med Gud. ALLA är inte
det, men det är till för alla :) Är man frälst/har en relation med Jesus,
alltså att man har gjort honom till Herre i sitt liv så är man i ett förbund
med honom. Jag har varit frälst i fem år och NU får jag veta att jag tydligen
varit i ett förbund med Gud i FEM ÅR! Jag ingick i ett förbund när jag blev
döpt och frälst. Lyckligtvis är det ett fantastiskt förbund så det är inga
konstigheter och ritualer och sektaktigt. Tack och lov.
Bara för att klargöra lite vad det innebär....
Det är en välsignelse! I gamla testamentet (det gamla förbundet)
så står det en massa om vilka välsignelser de fick om de höll
förbundet. Wow. I det nya (som gäller nu, idag) är det det som var
förut PLUS mer. Aaawesome. Men okej för att göra lite punkter.
-Du har Gud bakom ryggen hela tiden.
-Du kan vila i en otrolig trygghet.
-Din strid är Guds strid.
-Allt som går emot dig går emot honom.
-Hans frid är din frid.
-Hans läkedom är din läkedom.
-Hans frihet är din frihet.
-Hans rikedom är din rikedom.
Med andra ord: Allt hans är ditt, och allt ditt är hans!
Man blir ett. Man är aldrig ensam.

Det här är bara att skrpa lite på ytan, det finns så mycket mer.
Hur som. Det här ämnet var revolutionerande för mig. Jag blev
så tagen. Jag blev framför allt så tacksam! Och just ikväll upplevde
jag tacksamheten så starkt. I kyrkan hade vi nattvard och nattvarden
har med förbundet att göra. Brödet symboliserar Jesu kropp (liv)
och vinet/saften symboliserar Jesu blod (syndernas förlåtelse och
renhet).... Det jag ville få fram var att jag har ALDRIG upplevt
nattvarden så starkt som ikväll. Aldrig har det berört mitt hjärta
som ikväll. Jag kände mig så tacksam att tårar rann. För första
gången förstod jag vad jag höll på med. Det sjuka är att vi bara
behöver tacka och ta emot. Jesus fixade allt, vi behöver bara
tro, tacka och ta emot. Wow. Jag är GLAD över att jag är i ett
förbund med Skaparen, med Gud själv. W O W.

"And if our God is for us then who could ever stop us?
And if our God is with us then what could stand against?"
Det som är omöjligt för oss ÄR möjligt för Gud. INGET är
omöjligt för honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0