Typisk tonåring.


Jag minns mina unga dar! Haha, nej jag är bara 19 år.
Jag är inte fullt stabil ÄN men är på god väg! Thank God..
Tonårstiden är uppochner, U-turns, ena dagen vänster, andra
höger. Helt ostabil. Kanske inte för alla men för många.
Jag var en typisk tonåring. JÄTTEkänslig (är en känslosam
människa men inte på samma sätt längre), full av olika slags
känslor; jätteglad, jättearg och ibland även aggresiv, jätteledsen..
Var jag något så var jag det jätte. Aldrig lite glad utan jätteglad haha.
Men jag är ändå glad över att ha haft mina olika perioder. Jag har ju
lärt mig massor. Man får med sig erfarenheter :)! Och förhoppningsvis
lär man sig av misstagen.

Jag tycker bilden ovan beskriver en väldigt bra mindmap.
Jag tror nästan alla tonåringar, speciellt tjejer med sina hormoner
i puberteten, har tänkt så om sig själv. Jag är ful, jag är värdelös,
jag är rädd för ALLT, jag alldeles för tjock, jag är tönten som ingen
tycker om osv. Förhoppningsvis finns det någon i deras närhet som
kan påverka dem positivt och överösa dem med kärleksfulla och
uppbyggande ord! Förhoopningsvis kommer de till en punkt där de
är nöjda med sig själv och kan kolla bak på tonårskrisen och skratta.

Du som är där just nu, tonåring, hör upp! Det ÄR okej att inte riktigt
veta vart man ska eller var man är. Det ÄR OKEJ att känna sig vilsen.
Det är fullständigt normalt för just i den perioden så håller man på att
identifiera sig. Det viktiga är att man inte identifierar sig med någon annan,
utan sig själv. Att hitta sin egen identitet. Bara du kan vara du och endast
du är bäst på att vara du. Det är okej att vara ledsen ibland, det är okej
att gråta. Det är okej att vara tonåring. Det är en sak att vara ledsen
ibland och en annan att låta just de negativa känslorna styra en och bestämma.
Just know that it is okay. För en dag kommer du bli stabil! För varje dag
som går blir du alltmer stabilare :) Jag vet hur det är haha. Och jag har
vänner att vittna om det ;P och idag är jag inte fullt stabil. Jag jobbar
och utvecklas hela tiden. Var dig själv så kommer du långt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0