Något som folk borde tänka på!

Respekt. Att lära sig respektera andra människor!
Det är så viktigt. Hur skulle du känna om ingen respekterade dig?
Jag tror att det här är något som alla kan tänka på. Även jag måste lära mig
när det gäller vissa saker men det är inte det jag ska skriva om nu.
Det jag främst tänker på är vänskap. För att en vänskap ska fungera och hålla,
enligt mig, så måste det tillkomma tillit, ärlighet, kärlek och respekt. Man måste
inte hålla med om vad kompisen har för synpunkter eller vad kompisen står för
men man ska kunna respektera sin vän att hon/han tycker så! Eller har jag helt fel?
Du ska kunna respektera om någon inte vill dricka alkohol, du ska kunna respektera
om någon inte är redo för sex, du ska kunna respektera om någon ogillar moderaterna,
osv. Du måste inte samtycka men RESPEKTERA! Det är så viktigt...

Jag kan dra exempel från mitt eget liv:
Jag har en vän som betyder väldigt mycket för mig. Han står mig nära.
Han gör saker trots att jag sagt åt honom att sluta för att jag är rädd.
Jag har sagt åt honom ett antal gånger, jag har sagt till med lite hårdare röst,
jag har till och med sagt att jag blir arg! Men han fortsätter....trots min rädsla.
Hm....vad hände med att respektera sin kompis? Vi låtsas att han grymt rädd för
maskar. Jag tror knappast att han skulle uppskatta om jag började kasta maskar på
honom i ansiktet. Han skulle ju få panik, eller hur? Det är så vi människor reagerar
när vi står inför vår rädsla- vi upplever panik! Det är samma sak för mig! Jag får panik
men blir ändå inte respekterad, utan det händer gång på gång. Efter några gånger blir
jag faktiskt riktigt sur, och arg! Respekt är otroligt viktigt för mig! Jag vill att min vän ska
kunna respektera att jag är rädd för det han gör mot mig. Men självklart älskar jag
honom fortfarande. Det är bara väldigt jobbigt. Och frustrerande.

Ett annat exempel är folk som inte förstår att jag inte vill dricka alkohol.
Även om jag är kristen så betyder det inte att jag väljer bort alkohol endast
på grund av Bibeln. Nej, det är bara att öppna ögonen och se på samhället!
80 % av alla olyckor som sker har något med alkohol att göra. Tusentals människor
sitter fast i ett stort beroende av alkohol och mår dåligt. VARFÖR ska jag utsätta mig själv
för en risk?? Det låter ju helt idiotiskt. "Men vadå, ha lite kul... slappna av. Du behöver
bara dricka ett glas."
Haha ja, men jag har riktigt roligt utan alkoholen och jag kan slappna
av utan den! Grejen är inte att det står i Bibeln att jag inte får dricka, för där står det att
allt är tillåtet men allt är inte bra. Och det står även om att inte bli berusad på vin.
Jag vill inte dricka alkohol för att jag vill vara en förebild för de som försöker sluta dircka.
De som har varit alkoholister men idag är nykterister, för dem vill jag vara ett ljus.
Om de ser mig dricka, då finns det en risk att de faller igen...INTE OKEJ!
Sen vill jag såklart inte att något händer mig, vem vet vad jag gör när jag är full??
Nej jag är hellre nykter och är klarvaken! Jag väljer bort alkohol....respektera det!

Att inte kunna respektera sina vänner kan förstöra mycket. Lär dig att acceptera
hur din vän är och fungerar. Respektera hennes/hans sätt att vara. Du kan aldrig
förändra en människa- du kan endast ändra på dig själv!


Kommentarer
Postat av: camilla Strand

Jag antar att kompisen som skrämmer dig gör någonting mot dig och inte mot sig själv? För om han gör något mot sig själv (som du också så klart kan bli rädd för) så är det hans val, men jag tror du menar att han gör något mot dig och då har du verkligen rätt att säga ifrån!



Du är så klok och så fantastisk! Det är så sant det du skriver.

Stå på dig underbara Samira! Älskar dig massor! kram

2010-03-16 @ 15:27:07
URL: http://mimadeta.blogg.se/
Postat av: angelica

Bra skrivet Samira !

2010-03-16 @ 22:36:53
URL: http://hheartbeat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0