Att vara ett föredöme..

Jag och min vän Nici har haft vår första husis idag.
(Husis är en fortkortning på husförsamling, dvs. miniförsamling i hemmet).
Vi har två 13 åriga tjejer hos oss, helt underbara. Nelly och Vanessa :)
Dessa två vill jag och Nici ta hand om, älska, krama om, och bara vara
deras vän och ledare som de kan se upp till. Det kan vara svårt att få just
den hjälpen man behöver i en församling då det är mycket människor...
Man kan inte hjälpa alla samtidigt, därför har man delat upp folk i husförsamlingar.
Där kan man prata ut, hämta ny kraft, vila, skratta, gråta, ha kul, vara ledsen..
ja ALLT. Jag och Nici är deras ledare, men också deras vän. Viktigt att inte glömma!

Som ledare har man ansvar. Och man får vara beredd på att man faktiskt
blir ett föredöme för människor. Man kan inte längre vara som ett barn och göra
hur som helst, som man vill. "Makt innebär ansvar". Nu menar jag inte att vi har
en makt över dem, att vi äger dem, men vi har någon slags "makt" (förstå mig
rätt!), och då medföljer ansvaret. Ansvar att de trivs i kyrkan, att de mår bra, att
deras behov blir bembötta osv. Sen finns det naturligtvis andra saker så som att
kanske avbryta om de kommer in på olämpliga samtalsämnen, eller om man märkar
att samtlsämnet leder till förtal (vilket jag inte tror och hoppas) men ex alltså. Då har vi
som ledare ansvar att komma emellan och säga ifrån och ev. visa att i Bibeln står det så
så här och så här.

Därför vill jag uppmana DIG som faktiskt Är en ledare, eller som är
medveten om att du är ett föredöme att ta ditt ansvar! Är du ett föredöme kanske inte
du ska prata om vad som helst (skitsnack, låga sexskämt osv). Du kanske inte ska kolla
på dumma saker som går på tv (ex porr eller andra olämpliga filmer).
Som ett föredöme kankse du inte ska dricka alkohol (okej, beror heelt på vem du är
och i vilket sammanhang. Men för min del som är kristen- inge alkohol. Amen!)
Som ett föredöme kanske du inte ska svära. Som ett föredöme kanske du ska visa vad
respekt och tillit är. Som ett föredöme kan du göra så mycket! Du kan antingen bygga
upp människor, eller bryta ner dem. Vad vill du!? Tänk på det..

Kommentarer
Postat av: camilla Strand

Så glad över att du o Nici nu är ledare!

Dels så vet jag att ni kommer vara de bästa ledarna, och dels så är det ännu fler steg i er egen personliga utveckling!



Det är nyttigt att bli ledare! Som du skriver; man får helt enkelt skärpa till sig som människa, ta ansvar och tänka på hur man talar, tänker och agerar.



Lycka till! kram

2010-09-15 @ 21:49:20
URL: http://mimadeta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0